Een nieuwe rol voor het kantoor #2
18 oktober 2021
De ideale werkomgeving
Zoals je in de deel 1 al hebt kunnen lezen, ziet de ideale werkomgeving er voor iedereen anders uit, dit verschilt niet alleen per werknemer, maar verschilt ook per bedrijf en de type werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd. Om te bepalen hoe de ideale werkomgeving er voor jouw bedrijf uit ziet, zullen we dus eerst moeten kijken naar dit brede geheel.
Voordat wij dus aan de tekentafel gaan zitten, duiken wij daarom ook altijd eerst volledig in jouw bedrijf. Wij willen het hart zien kloppen en de motor zien draaien, zodat we jouw bedrijf goed leren kennen en tot een optimaal ontwerp kunnen komen.
Er zijn een aantal aspecten, die in ieder bedrijf een plaats zouden moeten hebben en samen zorgen voor een succesvolle en fijne werkomgeving, waar goed gepresteerd kan worden.
1. Samenwerken, leren en inspireren
Samen presteren we meer dan alleen, door actief samen te werken, een face to face te overleggen, even samen te sparren, elkaar iets vragen of iets opvangen van een gesprek naast je, zorgt voor inspiratie en kunnen belangrijke leermomenten zijn.
2. Creëren van het 'Wij-gevoel'
Een sterk wij-gevoel binnen een team, zorgt voor meer betrokkenheid. Dit komt omdat we elkaar hierdoor beter aanvoelen, we kunnen beter samenwerken en elkaar motiveren. Dit werkt ook door bij het werken op afstand. Ruimte voor sociale ontmoeting en activiteiten, zonder agenda, zijn hiervoor belangrijk.
3. Coördinatie en communicatie
Een goede coördinatie en duidelijke communicatie zijn belangrijk voor productiviteit en efficiëntie van de werkzaamheden. Door ruimte te creëren voor verschillende communicatie- en vergadervormen, wordt het eenvoudiger om de manier van coördineren en communiceren, af te stemmen op het doel en het gewenste resultaat.
4. Concentratie
Voor taken die vragen om focus en concentratie is het belangrijk om ook de mogelijkheid te hebben om in afzondering te werken. Sommige medewerkers doen dit het liefste thuis, anderen zoeken liever een geschikte ruimte op kantoor.
5. Representatie
Wanneer het DNA van het bedrijf zichtbaar en voelbaar is in het interieur, laat je een goede indruk achter op je relaties van buitenaf. Hierdoor kom je niet alleen professioneel en betrouwbaar over, maar zul je ook minder snel vergeten worden! Ook voor de medewerkers geld, dat wanneer de identiteit van het bedrijf volledig wordt ervaren, deze ook gemakkelijker wordt uitgedragen in het werk.
6. Vitaliteit
Tijdens de corona pandemie, werd het besef van het belang van een goede gezondheid groter. Daar komt bij dat we bij het thuiswerken nog veel meer zitten, dan bij een dag op kantoor. Hierdoor is de wens voor sport/vitaliteit’s voorzieningen op de werkplek dan ook gegroeid. Ook voor het brein heeft bewegen een positief effect. Door dit te integreren in het interieur, kan een gezonde werkstijl worden gestimuleerd.
Maar hoe kun je deze aspecten op een effectieve manier omzetten naar een ruimtelijk ontwerp? Daarover lees je meer in deel 3 een nieuwe rol voor het kantoor.
Bronnen: 1. Too Gethr (2021), The future of the workplace. 2. Wawoe, K.W. (2021), Samenwerken en het kantoor ná corona.
Nieuwsgierig geworden?
Is jouw merk toe aan een ruimtelijke vertaling? Neem dan contact met ons voor een vrijblijvende kennismaking. Dit kan zowel online als offline plaatsvinden.
Vul het formulier in of mail naar: hello@studiotnk.nl, bellen kan ook: 06 5090 9590,