7 tips voor het goed inrichten van de ontvangstruimte
13 mei 2023
Een fijn ontvangst, door het goed inrichten van de ontvangstruimte.
De ontvangstruimte van jouw bedrijf, is sterk bepalend voor de eerste indruk bij het bezoek. Daarom is het slim om extra aandacht te schenken aan het goed inrichten van deze ruimte. Welk gevoel wil jij je bezoek meegeven?
Zorg voor een fijn en stijlvol ontvangst. En nee, dan bedoelen we dus niet, zo’n saai doorsnee kantoor met alleen het logo op die witte muur en een wachtruimte met een te lage loungebank, waar je bijna niet meer uitkomt…
Met de ontvangstruimte mag je uitpakken, want hier wordt de eerste “real live” indruk gevormd bij jouw bezoek. Bij een fijn ontvangst, stap je binnen en waan je je in een nieuwe wereld, met een beleving die volledig aansluit op jouw merk & organisatie én uitstraalt wie jullie zijn. Je wilt je bezoek toch ook verleiden om fan van jouw merk laten worden?
Tip 1 - Bepaal hoe je jouw bezoek wilt ontvangen
Welk gevoel wil je je bezoek meegeven? Kijk eens goed naar je merkwaarden en welk gevoel je met je branding uit wilt stralen. Is dit vertrouwen, geven, geruststellen of juist verassen? Of wil je innovatie uitstralen, vriendelijke overkomen of vind je als bedrijf duurzaamheid heel belangrijk en wil je dit ook aan je klant meegeven?
Bepaal wat je wilt uitstralen en neem dat als uitgangspunt voor het interieur.
Tip 2 - Zorg voor duidelijkheid
Niets is vervelender wanneer je ergens voor het eerst bent, dat je eigenlijk geen idee hebt of je op de juiste plek bent, waar je heen moet en waar je je kunt melden. Goede signing, een herkenbare merkbeleving en een duidelijke meldpunt zoals een ontvangstbalie, receptie of bijvoorbeeld een interactief meldpunt, zijn daarom belangrijk voor een fijn onthaal.
Tip 3 - Laat de kleuren aansluiten op jouw merkidentiteit
In de ontvangstruimte wil je jouw merkidentiteit laten spreken, daarbij spelen jouw huisstijl kleuren natuurlijk een belangrijke rol. Het is alleen goed om te weten, dat de kleur toepassing in jouw grafische uitingen een ander effect kunnen hebben, in het interieur en dat dit daarom wat meer nuance nodig heeft.
Zit er bijvoorbeeld veel knallend geel of groen in jouw huisstijl, maar wil je niet schreeuwerig overkomen, dan zijn die muren in knal kleur wellicht een minder goed idee. Combineer daarom zo’n knallende kleur met wat zachtere tinten zoals een pastel variant en met natuurlijke of zachte materialen. En die knal kleur? Die kun je ook mooi terug laten komen in een paar gave eyecatchers.
Tip 4 - Kies voor passende vormen & materialen
Net als met kleuren zijn de vormen en materialen die je kiest in je inrichting, bepalend voor de uitstraling en beleving die je wilt neerzetten. Daarom kiezen veel organisatie bijvoorbeeld voor een ronde ontvangstbalie, want ronde en organische vormen stralen vriendelijkheid en vertrouwen uit. Net als zachte materialen als een vloerkleed of zachte stofferingen dit ook doen.
Wil je juist innovatief overkomen? Kies dan juist voor wat strakkere lijnen en vernieuwende materialen.
Tip 5 - Zorg voor goede verlichting
Het liefst maken we gebruik van veel daglicht in de ontvangstruimte, want daglicht geeft ons altijd een goed gevoel. Dat herken je waarschijnlijk wel aan een zonnige zomerdag, daar wordt iedereen toch direct vrolijk en energiek van?
Niet iedere ruimte beschikt over een fijne lichtinval en ook tijdens donkere dagen kunnen we hier geen gebruik van maken. Daarom is het belangrijke om ook goede verlichting toe te passen. Een goed alternatief voor het zonlicht is verlichting van 4000 Kelvin, dit zorgt voor een frisse uitstraling en hier voelen wij ons het meest comfortabel bij in een kantooromgeving.
Tip 6 - Variatie tijdens het wachten
Het liefst laat je je klant natuurlijk niet wachten, maar soms ontkom je daar niet aan. Ieder persoon is anders, dit geld ook voor hoe men graag wacht. De een zit misschien liever ‘open’ in de ruimte, om overzicht te houden, waar de ander ‘veilig’ tegen de muur of in de hoek gaat zitten. Bied daar om wat variatie aan. Door te variëren in je interieur, zorg je gelijk voor een fijne dynamiek en voorkom je dat het een saaie boel wordt.
Dit kun je bijvoorbeeld doen door keuze te geven om te staan aan een hoge tafel, op een stoel te zitten, of op een bank plaats te kunnen nemen. En nee, kies hier dus liever niet voor die té diepe lounge bank waar je bijna niet meer uitkomt. 😉
Wachten is vaak geen favoriete bezigheid, zorg daarom voor wat afleiding, bijvoorbeeld door een scherm met een introducerende bedrijfsvideo of een element waarin je op interactieve manier kunt kennis maken met jouw organisatie. En natuurlijk: Zorg voor goede koffie & thee.
Tip 7 - Een goede akoestiek
Ook in de ontvangstruimte is een goede akoestiek belangrijk. Maar wat een goede akoestiek is, hangt ook af van jouw organisatie. In de ontvangstruimte van een sportschool mag bijvoorbeeld best wat rumoer aanwezig zijn. Terwijl je bij de tandarts liever een geruststellende sfeer wilt creëren.
Een fijne akoestiek kun je realiseren door voldoende zachte (geluid-absorberende) materialen toe te voegen in de ruimte. Denk hierbij aan een vloerkleed of zachte vloerbedekking, gordijnen of akoestische panelen aan de wand en een akoestisch plafond. Maar ook gestoffeerde meubelen en planten dragen hieraan bij.
Hulp nodig bij het inrichten van jouw ontvangstruimte?
Hoe ziet voor jouw zo’n succesvol ingerichte ontvangstruimte eruit? Dit is natuurlijk helemaal afhankelijk van jouw organisatie en merkidentiteit, dat is dan ook het eerste waarin wij ons verdiepen. Zo ontdekken we samen hoe het ideale ontvangst ervoor jullie uit moet komen te zien. Neem vooral gerust & vrijblijvend contact op voor jouw Brand Good ontvangstruimte!
Lees verder:
Nieuwsgierig geworden?
Is jouw merk toe aan een ruimtelijke vertaling? Neem dan contact met ons voor een vrijblijvende kennismaking. Dit kan zowel online als offline plaatsvinden.
Vul het formulier in of mail naar: hello@studiotnk.nl, bellen kan ook: 06 5090 9590,